Lisette Goddrie, Passie voor Slapen in Alphen aan de Rijn

Zorgen dat mensen een goede nachtrust krijgen – Lisette Goddrie put er voldoening uit. Met haar man runt ze slaapspeciaalzaak Passie voor Slapen in Alphen aan den Rijn. Wat haar verder aan het hart gaat: de lokale ondernemersbelangen. Daar zet ze zich vol voor in.

Bijna iedereen in Alphen aan den Rijn kent Passie voor Slapen. De slaapspeciaalzaak bestaat al meer dan 20 jaar. Het is Goddrie’s echtgenoot Kees die de zaak begint destijds nog een kledingkastenwinkel. “Mensen vroegen steeds vaker of we ook bedden konden leveren die pasten bij de kasten”, vertelt Lisette Goddrie. De ommezwaai naar bedden is dan gauw gemaakt.

“Bedden en matrassen verkopen is specialistisch werk. Je neigt soms naar een gezondheidszorgachtige benadering. Wanneer iemand niet lekker slaapt, of wanneer mensen rugklachten krijgen vanwege een slecht matras, dan heb je een probleem. Mensen functioneren daardoor minder goed, ook op het werk. Goede nachtrust is zo belangrijk.”

Goddrie voegt zich later bij haar echtgenoot in de beddenspeciaalzaak. Ze werkt eerst als recruiter en HRM-manager bij ICT-bedrijven. Na haar eerste kind wil Goddrie minder uren draaien, maar dat kan niet bij het bedrijf waar ze werkt. “Ik dacht: dan ga ik mijn man tijdelijk steunen.” Ondertussen is ze alweer ruim 15 jaar ondernemer. “Dit werk geeft me voldoening.” Goddrie is een duizendpoot, die zich bezighoudt met inkoop, marketing, personeelszaken, en de styling van slaapkamers. “Ik vind het belangrijk om met alle facetten van ondernemen bezig te zijn. Die diversiteit en afwisseling, daar geniet ik van.”

Weg met de outlet

Voldoening haalt Goddrie ook uit haar inzet voor – lokale – ondernemersbelangen. Niet voor niets is ze actief bij haar brancheorganisatie. Onlangs doemden er plannen op om een groot outletcenter à la Roermond en Bataviastad te vestigen in Alphen aan den Rijn. “In onze gemeente staat de retail onder druk. Er zou veel leegstand kunnen komen door de komst van zo’n center. Je helpt lokale ondernemers er echt niet mee om dan ‘outletgoederen’ tegen spotprijzen aan te bieden. Bij outletcenters gaat het om heel specifiek publiek. Mensen komen, vaak van ver, naar één plek en vertrekken weer. Ze zorgen niet voor extra toeloop naar de winkels eromheen. Ik heb me actief verzet tegen de komst van dat outletcenter. Ik spoorde lokale ondernemersverenigingen aan om een standpunt in te nemen, om samen op te trekken. Daarbij spraken we veel met de lokale pers en met de gemeente.” Alle inspanningen wierpen vruchten af. De megakoopjesstore komt er niet meer. Haar inspanningen voor de brancheorganisatie vindt ze inspirerend. “Je bent goed op de hoogte van alle politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Je kunt een kijkje nemen bij andere branches, leren hoe zij bijvoorbeeld omgaan met zaken als online marketing of social media.” Met andere woorden: je steekt er altijd wat van op.

 Zomervakantie

Goddrie voelt zich sowieso betrokken bij haar ‘Alphen’. In de zomervakantie wordt in de stad het Vakantiespel georganiseerd, waarbij zo’n 1.700 kinderen een week lang op speurtocht gaan, balspellen doen, t-shirts versieren. “Wij zijn een van de sponsors van het evenement. Ook steunen wij de lokale stichting Alphense Sinterklaas Journaal. Verder bieden we andere lokale stichtingen transport aan – we hebben een vrachtwagen – indien nodig.” Ze vindt het niet meer dan logisch dat zij zich als ondernemer inzet voor de stad. “Als lokale klanten jou steunen, dan heb je de verplichting iets terug te doen, om de regio te helpen ontwikkelen.”

Politieke ambities

In de toekomst wil Goddrie zich politiek actiever opstellen, en wel door zich aan te sluiten bij de lokale partij Nieuw Elan. “Kernwoord van die partij is daadkracht. Nieuw Elan wil dicht bij de mensen staan. Dat past in de manier waarop ik onderneem. Soms kan het in de politiek maanden of zelfs jaren duren voor er beslissingen zijn genomen. Ik zou meer daadkracht willen zien in de gemeentelijke politiek, meer effectiviteit. Hopelijk kan ik daar in de toekomst een bijdrage aan leveren.”

Naam: Lisette Goddrie

Gestart met Passie voor Slapen in: 2001

Aantal medewerkers: 7

Ondernemersheld: “Ik heb er twee. Allereerst Simone van Trojen, oprichter van onlinejurkenwinkel La Dress. Die winkel is sterk qua merk, gezicht en assortiment. Nummer 2 is Linda de Mol, die vanuit een magazine een online mediabedrijf heeft opgezet. De manier waarop zij persoonlijke verhalen inzet als marketingtool, daarvan leer ik veel.'”

Droom: “Ik hoop dat ik op een leuke en innovatieve manier kan blijven ondernemen. Dat ik heel lang kan blijven doen wat ik nu doe.'”

Deel deze pagina