Dag van de Ondernemer: Moeder Margot zet ondernemer én dochter Chantal in het zonnetje

Op 18 november 2022 is het de Dag van de Ondernemer. MKB-Nederland wil de aandacht vergroten voor het belang van ondernemers voor Nederland, en vindt dat zij respect verdienen voor hun inzet. Daarom vieren we op deze dag het ondernemerschap én bedanken we ondernemers voor hun durf én doorzettingsvermogen.

MKB-Nederland riep Nederlanders op om hun persoonlijke verhalen over bijzondere ondernemers te delen. En vroeg ze welke ondernemer voor hen hét verschil maakt. In dit artikel complimenteert Margot Poppes haar dochter én ondernemer Chantal Konijn. Samen runnen zij imago-salon Droomhaar. Wat maakt Chantal tot een bijzondere ondernemer? En hoe reageert zij op deze blijk van waardering?

Beginnen in de garage
Bijna 30 jaar geleden startte Margot de kapsalon ‘Droomhaar’. Margot: ‘Ik begon in mijn garage, die ik ombouwde naar kapsalon met twee wasbakken. Het was altijd druk. Dus toen ik een groter pand kon huren, heb ik dat meteen gedaan.’

Moeder en dochter delen dezelfde passie. Dit blijkt wel wanneer het tweetal in 2013 een samenwerking aangaat als VOF. Met als doel om samen een nog mooiere salon neer te zetten, waar de nadruk lukt op het imago van vrouwen, in plaats van alleen hun haar of make-up. Vanaf dan staan de dames samen aan het roer.

Goed in grenzen stellen
Ze blijken perfecte partners te zijn, die elkaar aanvullen. Zo waardeert Margot de manier waarop Chantal haar grenzen stelt. ‘Het zit een beetje in onze genen dat we vrijgevig zijn. We willen iedereen helpen en geven graag wat extra’s aan onze klanten. Die waarderen dat, maar het is ook onze valkuil. Soms schieten we daar namelijk zelf bij in. Chantal zorgt ervoor dat dat niet meer gebeurt. Zij is daar harder in dan ik en zegt dan: ‘wij moeten ook ons brood verdienen’, met als gevolg dat we geen extraatjes meer geven. Dat bewonder ik aan haar, want die zakelijke kijk én aanpak heeft een goede ondernemer nodig. Ze is daarmee echt een leider, dat vind ik mooi om te zien.’

De juiste snaar raken bij klanten
Ook is Chantal volgens haar moeder een kei in het geven van passend klantadvies. Margot: ‘Chantal luistert erg goed naar haar klanten. Hierdoor wordt haar adviserende rol steeds beter. Ze doet dit op een lieve en rustige manier, waardoor ze echt de juiste snaar bij haar klanten raakt. Bovendien is ze doortastend. Wanneer ze overtuigd is van haar advies – en dat dit echt het best is voor haar klant – dan krijgt ze klanten daar in mee. Ik ben wat softer en wanneer Chantal dan wat krachtiger uit de hoek komt, bewonder ik dat.’

Opgestapelde rekeningen
Net toen het duo bezig was aan een coaching traject om hun imago-salon naar een hoger niveau te tillen, werden ook zij getroffen door alle covid-maatregelen. De lockdowns hakten er financieel flink in. ‘We moesten veel terugbetalen en toen de rekeningen zich opstapelden en de energieprijzen steeds hoger werden, zag ik het echt niet meer zitten,’ vertelt Margot. Dit had ook zijn weerslag op Margots gezondheid. Chantal was op dat moment haar rots in de branding. ‘Chantal zet op zulke momenten echt haar schouders eronder. Ze is super optimistisch. “Kom op mam, we gaan er voor. We gaan het redden,” zegt ze dan. Dat hielp mij er doorheen.’

Een nieuw concept en nieuwe motivatie
De dames volgden kort geleden een training, over hoe ze hun salon weer helemaal op de rit kunnen krijgen. Margot: ‘We zijn beiden enorm gemotiveerd. Dankzij deze training hebben we allerlei nieuwe inzichten gekregen, waarmee we onze salon een nieuwe impuls geven. Per 1 januari 2023 veranderen we van Droomhaar naar Haar Imago. Dit nieuwe concept is ingestoken op vrouwen een podium geven. Hen de beste versie van zichzelf laten zijn door haar, kleur, styling en coaching. Zodat zij ieder op hun eigen unieke manier stralen.’

Reactie Chantal
We zochten Chantal op en vroegen naar haar reactie op deze blijk van waardering. Chantal: ‘Dit ontroert me heel erg. Ik ben ook heel trots op mijn moeder, want zij is mijn voorbeeld. Ik zie mezelf niet als ondernemer, maar dat ben ik natuurlijk wel. En mijn moeder is dat zelfs al dertig jaar! Dat ze zo haar waardering uitspreekt vind ik heel mooi.’

Wil je een ondernemer in het zonnetje zetten? Stuur een gratis kaartje per post!

Deel deze pagina